Announcement

Collapse
No announcement yet.

Captive Portal, tids begränsning.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Captive Portal, tids begränsning.

I CP kan man ställa in tiden när en användare kan använda internet, tex mellan klockan 10.00 - 12.00. Det fungerar bra, men finns det nån möjlighet att ge en användare tex 6h internettid om dagen? Internet skulle vara tillgänglig från 09.00 - 21.00 men max 6 timmar.
    Då användaren loggar in o surfar tex 1 timme skulle han ha 5 timmar kvar nästa gång han loggar in. Finns det möjlighet att göra det me nån custom page tex?

Hej HRT och välkommen!

CP är en väldigt ung modul i Untangle.
    Så den är väldigt enkel.

Du kan göra Capture polices dvs när portalen ska fånga trafik.
    Sen kan du konfigurera hur länge en auktoriserad session ska vara giltig. Ex 1h eller 6h.
    Dessvärre så finns det inget som hindrar personen att auktorisera sig sen igen med samma användare och få 1h eller 6h igen.

Så just den funktionen är inte utvecklad.
    Du kan göra en egen CP och där behandla sessions tiderna i databasen själv.(eller manipulerar dem)
    Jag försökte i Alpha Stadiet att få in ett "OTP" system men då saknades det en hel del PHP stöd. (tror de ska ha lagt in det nu)

Om du har frågor ang hur den är skriven så hoppa in på IRC dev kanalen så får du bra hjälp.
    "Of all the things I've lost, I miss my mind the most"
    [email protected]
    http://gustavsson.it

Comment

En annen ting den også mangler i samme sjanger er muligheten til å gi forskjellige tidsbegrensning til forskjellige brukere. F.eks bruker1 får bruke nettet mellom 06-16, mens bruker2 får 10-18 og bruker3 får bruke det hele døgnet.

Det skulle egentlig overraske meg om dette ikke dukker opp etterhvert når CP'n får et par releaser til.

Comment

CrZy_T
        En ful workaround är att använda static dhcp på alla klienter och sedan göra olika capture rules för olika spann..

Jag ska när jag får tid leka med php ldap och se om jag inte kan få portalen att automatiskt identifiera användaren och sedan placera dem i rätt capture grupp beroende på ad grupp.
        "Of all the things I've lost, I miss my mind the most"
        [email protected]
        http://gustavsson.it

Comment

Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍