If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jodå, jag hittade Untangle i förra veckan då vi började planera en ombyggnad och renovering av vårt nätverk på the World Scout Bureau, i Geneve, Schweiz. Har börjat testa och se hur UT fungerar, men ännu inte redo för en integrering. Det ska dras en hel del kablar först!
Lutar hur som helst åt att vi kommer köra UT i bridged mode för det interna lanet som körs på ett eget VLAN. DMZ och VoIP VLANen får klara sig utan UT.
Vi får väl se hur det går framöver. Som sagt, många kablar som ska dras först, och några switchar att konfa. Så sen när det fungerar som det ska, ska vi se om vi inte får in UT maskinen.
Simma lugnt!
Marcus Ljungblad
Project Officer, Information Technology
World Scout Bureau, Switzerland
Hej fick tips om utangle
hade en burk ståendes 2Ghz 1024 RAM 80 gb hdd som jag anpassat för utangle installerat den mellan min m0n0wall och switch fungerar utmärkt som kompliment kör även vpn till mitt nätverk när jag är ute på jobb
Nej det finns ingen sådan funktion i Untangle..
Men du kan kolla in http://www.napera.com/ deras switch har en sådan portal.
Du kan även om du har en windows 2008 server aktivera NAP och fixa en sådan portal. (massa mer konfigurerande då)
Vi använder Napera i våra Konf/öppna ytor användaren blir omkastad till en webporal där de måste logga in med ett ad-konto eller en lokal user på naperan. (Om datorn har SP3 så känner den själv av om den är med i domänen och då slipper användaren wrbportalen)
Man kan även lägga till en gäst access.
Då låser Naperan ner det lokala nätverket och ger endast internet och printer access till gäster. Väldigt bra och användbart.
Tyvärr är det inte Opensource och inte grattis
men du kan ju i alla fall ta dig en titt.
Jag bara undrar... finns det något sätt att tvinga användaren att autentisera med "namn" och "lösen" innan den släpps ut på nätet?
Hej där, jag är ute efter typ samma lösning och skall köra min untangle i transparent proxymode ihop med en pfsense som har en portal. Får väl se om det fungerar, det är ju gratis
Comment